Platform blog

Woorden negeren - Development-iteratie #006

maandag 15 mei 2017 10:00

Deze week hebben we ons bezig gehouden met bugfixes, helpteksten en verbeteringen.

Ik heb een monitor ingesteld hoe weet ik wat die doet?

Je stelt je monitor in en hoopt dan maar dat je het goed gedaan hebt. Vanaf nu is er geen twijfel meer mogelijk en hebben we een samenvatting toegevoegd wat je nu daadwerkelijk hebt gedaan in de instellingen van de monitor.

Dit zorgt ervoor dat je begrijpt wat je nu hebt ingesteld en waar het naartoe gaat.

Monitor woorden negeren!

Er was vanuit verschillende hoeken de vraag gekomen om woorden te negeren in de melding, nou goed nieuws! Sinds deze release kan je dit voortaan instellen. Wil je alles uit je plaats ontvangen maar je wilt niet "VWS" of "reiniging" meldingen dan is dat vanaf nu ook mogelijk.

Ga snel naar je gepersonaliseerde monitor en start met woorden te filteren die je liever niet wilt dat ze in de melding staan.

Tekstuele aanpassingen

Wat je misschien is opgevallen is dat er onder sommige velden vanaf deze release helpteksten staan. Dit hebben we gedaan om het bruikbaar en duidelijk te maken voor iedereen wat het veld precies doet.

Ik begrijp er nog steeds niks van?

Zit je op 112PERS en begrijp je nog niet helemaal wat je hier kan doen, maak je geen zorgen we zijn bezig met een handleiding pagina die vele vragen zullen gaan beantwoorden en hulp bieden bij het gebruik van de website. Hiermee willen we van jong tot oud hulp bieden om de website zo optimaal te kunnen gebruiken.

Wat gaat er de volgende iteratie gebeuren?

De komende week willen we ons bezig houden met de handleiding die door iedereen ter ondersteuning gebruikt kan worden.

Verder gaan we verder met de ontwikkeling van hectometer paaltjes, deze zijn nog niet beschikbaar op de website, dit heeft wat meer tijden nodig dan een week om het goed te ondersteunen voor iedereen.

Naast meldingen gaan we kijken of er samenwerking met amber alert mogelijk is om ze te kunnen helpen met het zoeken naar vermiste kinderen.

Verder hebben we...

  • Bij de Facebookinstellingen was de foto van een pagina niet zichtbaar, dit is vanaf nu weer beschikbaar.
  • We hebben helpteksten toegevoegd voor de navigatie instelling bij je account.

Navigeer direct - Development-iteratie #005

maandag 8 mei 2017 11:37

De afgelopen week hebben we ons bezig gehouden met het toevoegen van navigeren naar een melding, bugfixes en verbeteringen.

Ik wil navigeren

Vanaf nu kun je als je een account hebt en ingelogd bent onder Instellingen - Account je favoriete voorselectie aangeven om te navigeren. Let wel op het beste is om de app van je favoriete navigatie op je telefoon te hebben. Wanneer je dit namelijk hebt en je stelt de navigatie in word je direct via Telegram doorgelinkt naar het navigeren, standaard komt de knop "Start navigatie" maar stuurt je niet direct door .

Let op dit werkt alleen in Telegram. Hier krijg je vanaf vandaag een nieuwe knop bij een melding zodra er een adres beschikbaar is.

Er staat ineens een knop in Telegram?

Dat klopt helemaal, omdat we de navigatie willen ondersteunen indien er een adres beschikbaar is moesten we een mooie oplossing bedenken hiervoor. We hebben ervoor gekozen om knoppen te implementeren in Telegram. Hiermee kun je zelf kiezen of "Bekijk melding" of indien beschikbaar "Start navigatie". Dit is overzichterlijker voor iedereen en weer waar die aan toe is als die ergens op klikt.

Via 112PERS verdwenen?

Sinds deze iteratie hebben we "via 112PERS" op Twitter en Facebook vervangen door een daadwerkelijke koppeling naar de melding. Dit heeft meer toegevoegde waarde als iemand wilt zien wat de melding nu inhoud. De melding pagina gaat ook steeds uitgebreider worden met nieuwe functies en word ook steeds belangrijker en informatievoller.

Wat gaat er de volgende iteratie gebeuren?

De komende week gaan we ons richten op de monitor instellingen, hierbij zal worden gewerkt aan een "woorden niet" filter. Dit is bedoelt om aan te geven welke woorden niet in de melding voor mogen komen. Hiermee kun je onder andere "VWS", "test" eruit filteren indien je dat wilt.

Verder gaan we ons bezig houden met hectometerpaaltjes, hiervoor komt een nieuwe pagina ter beschikking waarop elk paaltje te vinden is met betreffende informatie die beschikbaar is. Hier kun je dan ook doorheen zoeken!

Daarnaast gaan we kijken of we nette meldingen kunnen maken die leesbaar zijn voor iedereen.

Verder hebben we...

  • Opgelost zodra een melding binnen komt het voertuig herkent word.
  • Url wijzigingen doorgevoerd met titels en descriptions.
  • Kleine bugfixes aan onze website en API

Waar is de melding eigenlijk? - Development-iteratie #004

zaterdag 29 april 2017 13:37

Deze week hebben we ons vooral bezig gehouden met adressen om een grote stap vooruit te gaan maken in 112PERS.

Adressen?

Je zult je vast en zeker afvragen wat 112PERS met adressen moet. Nou dat is voornamelijk om de locatie te tonen bij een alarmmelding. Dit zorgt ervoor dat verdere ontwikkelingen gedaan kunnen worden. Op de Facebookpagina hebben we afgelopen week een poll gestart voor het eerst. Hieruit zijn vooral features aangevraagd die betrekking hebben tot een locatie van een melding.

De volgende ontwikkeling zullen we deze week gaan meenemen in de weekelijkse iteratie.

Link bij melding via Telegram waarmee je navigatie kan starten

Om deze feature te realiseren hebben wij natuurlijk de locatie nodig waar de melding zich ongeveer bevind. Om dit te maken hebben we ruim een week ontwikkeld om zover te komen. Langzaam zullen de meldingen worden gevuld met locatiegegevens. Dit zal er tevens dan ook voor zorgen dat we een locatie voor de navigatie kunnen implementeren.

Kan ik er exact heen navigeren?

Ons streefdoel is om 99% van de meldingen exact op de locatie te kunnen pinnen. We zullen deze week dan ook een BETA release doen van adressen bij een melding. Let ook altijd op waar je heen word gestuurd door het adres. Geef ons vooral feedback indien de locatie niet klopt, zodat we hierop kunnen inspelen dat het in de toekomst nog beter word. We ondersteunen op dit moment alleen adressen, snelwegen en dergelijke hebben we nog niet tot onze beschikking. Dit zal spoedig toegevoegd worden. Hiervan houden we jullie op de hoogte.

Wat gaat er de volgende iteratie gebeuren?

De komende week zullen we vooral gaan opletten of alles soepel verloopt van een adres bij een melding. Daarnaast gaan we de meest gevraagde feature implenteren om in Telegram een navigatielink toe te voegen voor degene die de optie ingeschakeld hebben.

Daarnaast gaan we ons richting op help pagina's, dit is vooral nodig om uit te leggen wat je allemaal kan doen op de website met een account.

Verder hebben we...

  • Adressen aan meldingen gekoppeld.
  • Op de meldingen pagina en zoekpagina werd alleen een tijd vertoont dit is nu met datum erboven per dag.
  • Expirimenten uitgevoerd met mappen in Telegram

*Ping* geluid bij nieuwe melding - Development-iteratie #003

donderdag 20 april 2017 12:00

Deze week hebben we ons bezig gehouden met de visuele weergave, leesbaarheid en het verbeteringen van meldingen.

*Ping* Monitor

Vanaf deze week hebben we geluid toegevoegd aan de monitor bij het binnenkomen van een nieuwe melding op basis van je instellingen. Dit betekent wanneer je je monitor open laat staan dat je dan in kan stellen (boven in de instellingenbalk) dat je een geluid wilt horen als er een melding binnen komt.

Naast het geluid hebben we ook een knop markeren. Wanneer je deze instelling aan zet zullen de woorden en/of alarmcodes (capcodes) gemakeerd worden. Dit geeft verduidelijking waarom de melding binnen komt op de betreffende monitor.

platform blog 3

Advertenties

Het was je misschien al opgevallen, er staan nu advertenties op 112PERS. Dit hebben we toegevoegd om de kosten te dekken en ook een verschil te kunnen maken tussen onze abonnees en bezoekers.

We willen de beste website ervaring behouden voor iedereen, we vragen je dan ook om op te letten welke adverties op onze site komen. Zie je een advertentie die ongepast is meld het ons via Discord, Facebookpagina of contactpagina. Stuur ons zoveel mogelijk informatie over de advertentie zoals een link of screenshot. Wij zullen deze partij dan na beoordeling verbergen.

Melding weergave

De weergave van meldingen zijn nu op alle plekken gelijk getrokken. Hiermee is de leesbaarheid verhoogd. Indien je tips of verbeteringen hebt voor de weergave van een melding laat het ons dan weten.

Partners

We zijn trots op partners die ons apparatuur, data en foto's leveren. Om deze partners te bedanken hebben we de pagina "Wat is 112PERS.nl?" aangepakt. Hier zijn vanaf vandaag dan ook onze partners te vinden en meer informatie over wat 112PERS nu echt is.

Melding pagina verbeterd

De meldingpagina is een belangrijke pagina dus hebben we deze dit keer ook verbeterd. We hebben een aantal wijzigingen doorgevoerd.

  • Alarmcodes (capcodes) worden nu netter weergegeven
  • Verkeerslaag op de map is toegevoegd (dit is visueel handig voor een melding op de snelweg etc.)
  • De pin op de map is nu altijd gecentreerd in de map bij het verkleinen of vergroteren van het scherm
  • Zoom-level is aangepast op straatniveau waar de melding is gealarmeerd

Stem mee op de poll of voeg een feature toe!

Vanaf 20 april hebben we ervoor gekozen om jullie als bezoekers mee te laten denken over nieuwe features. Op onze Facebookpagina hebben we wekelijks een poll waar je kan stemmen en/of nieuwe features kan toevoegen. Elke week zullen we dan de meest waardevolle en leukste feature uitvoeren, indien je geen Facebookaccount hebt mag je ons altijd features doorsturen via de contactpagina, dan voegen wij deze toe aan de poll.

Verder hebben we...

  • Aantal meldingen op de homepagina verhoogt.
  • De highlight van een nieuwe melding op de monitor pagina is verlengt van 8 naar 15 seconden.
  • Informatieblokken voor hulpdiensthelikopters, afkortingen en Veiligheidsregio's toegevoegd op verschillende pagina's.

Website verbeteringen - Development-iteratie #002

donderdag 13 april 2017 12:00

Om onze gebruikers op de hoogte te houden van de nieuwste ontwikkelingen, updates en probleemoplossingen delen we wekenlijks een iteratie over belangrijke of opvallende zaken.

Meldingpagina

We hebben een aantal meldingen ontvangen van gebruikers die hebben aangeven dat er vaak onbekend bij een capcode stond op de pagina van een melding. We zijn hier een onderzoek naar gestart en hebben het probleem verholpen. Wanneer je nu naar een detailpagina gaat van een melding zal je minder snel een (onbekend) omschrijving zien indien we de informatie hebben.

Alarmcodes (capcodes) waarbij nog onbekend staat word aan gewerkt zodat wijzigingen doorgegeven kunnen worden door gebruikers zodat de informatie sneller bijgewerkt word.

Omdat bij sommige alarmcodes nog onbekend staat wordt er hard gewerkt aan een manier zodat de gebruikers zelf de informatie kunnen aanvullen.

Informatie afkortingen en termen

Sinds vandaag hebben we een nieuwe pagina geintroduceert genaamd; afkortingen en termen.

Op deze pagina zul je de afkortingen en termen vinden die gebruikt worden door hulpdiensten. Eventuele toevoegingen van afkortingen, aanpassing aan een afkorting zijn welkom!
Deze zullen we dan zo spoedig mogelijk doorvoeren zodat beschikken over de laatste informatie.

afkortingen en termen

Informatie veiligheidsregio

We hebben de gemeentes bij de betreffende veiligheidsregio bijgewerkt. Deze bevat nu de nieuwste gemeentes bij de veiligheidsregio.

Telegrambericht

Wanneer je een monitor hebt ingesteld waarbij de melding via Telegram ontvangen dient te worden staat er sinds deze week ook bij uit welke monitor deze is binnengekomen. Dit moet de duidelijkheid geven waarvandaan de melding is verstuurd.

Kleine aanpassingen of wijzigingen..

  • Op Internet explorer 11 was het hoofdmenu verdwenen maar is nu teruggekeerd;
  • De error pagina's geupdate naar een bruikbare pagina;

Website verbeteringen - Development-iteratie #001

donderdag 6 april 2017 2:20

Welkom bij de eerste iteratie, we hebben positieve feedback gekregen op de eerste testversie. Hierbij waren zijn ook een aantal problemen aan het licht gekomen bij sommige gebruikers. We daarom hebben daarom dan ook hard gewerkt om voor iedereen de betreffende problemen op te lossen.

Automatisch nieuwe meldingen weergeven

Naast de problemen die zijn opgelost is er ook nieuwe ontwikkeling functionaliteiten aan de website toegevoegd. Wanneer je je persoonlijke monitor bekijkt kan je deze open laten staan en komen er automatisch nieuwe meldingen tevoorschijn. De melding zal bij het verschijnen 8 seconden een gele opvallende kleur krijgen om duidelijk beeld te geven dat de melding nieuw is. We zijn hier zelf ontzettend blij mee en gaan deze pagina nog goed uitbreiden met meerdere functies.

Wanneer je zelf een prachtig idee hebt laat het ons vooral dan vooral weten en wie weet gaan we deze ontwikkeling functie dan ook doorvoeren als het past in ons platform.

platform blog 1

Extra pager aangesloten op het platform

We hebben een 2de pager aan het platform de website gekoppeld om zo de stabiliteit van het platform te garanderen. Deze zijn geplaatst op twee verschillende locaties zodat bij stroomuitval of storing de meldingen binnen blijven komen.

Facebook veranderingen

Na wat nachtelijke uurtjes hebben we het voor elkaar gekregen om Facebook- rechten te krijgen die je kan gaan gebruiken bij je monitoren en later op andere locaties. Echter gaan we hier wel een wijziging in brengen.

Facebook is zeer streng in de manier hoe wij gebruiken mogen maken van de betreffende rechten die we hebben gekregen. Dit zorgt ervoor dat we geen automatische meldingen mogen plaatsen op profielprofiel- pagina zonder eigen actie. Dit betekend dat wij dit hebben uitgeschakeld bij de monitor en deze is dan ook niet instelbaar meer op je eigen account. We mogen echter wel op je Facebook-pagina posten, we gaan hier op een later tijdstip dingen aan veranderen. aan de manier hoe je kan posten.

Denk hierbij dan aan dat je zelf de controle hebt over wat er wanneer wordt geplaatst en hoe de melding eruit komt te zien. Facebook verwacht dat wij namelijk niet alles spontaan posten maar jou de controle geven wat er gebeurt en dat je weet wat er gebeurt.

Telegram koppeling

We zagen dat er veel gebruikers een Telegram-account ging aanmaken om gebruik te maken bij van de monitor. Dit gaf ons direct het idee dat het goed aanslaat! Echter leverde dit een probleem op dat nieuwe accounts vaak niet goed ingesteld waren. Echter leverde dit een probleem op dat nieuwe accounts vaak niet goed ingesteld werden zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Helaas is moeten en de werkelijkheid nooit het geval, eenEen aantal gebruikers had dan ook een probleem met de Telegram- koppeling dat deze niet goed werkte. Dit kwam door de reden dat er geen @gebruikersnaam was ingesteld in de Telegram applicatie.

Een aantal gebruikers zal daarom een kapotte Telegram koppeling zien. Problemen met de koppeling kan je kan je oplossen door de @P2000_bot bot vriendelijk bericht te sturen met "I love you". Hierdoor word je koppeling opgelost hersteld met de juiste informatie.

Onjuist voertuig voor de melding

Op de meldingen- pagina en zoek-pagina kwam altijd een ambulance te staan voor de melding, dit is nu opgelost.

Hulpdiensthelikopters onjuiste informatie

Bij de hulpdiensthelikopters stond de informatie verkeerd bij de politiehelikoper 25 en 26. We hebben de fabrikant en het model gewijzigd.

Bedankt!

We willen iedereen bedanken voor de positieve feedback en terugkoppeling op de problemen die zijn gevonden. We werken hard aan het platform om zo uitgebreid mogelijk te worden!

112PERS

112PERS is een platform voor redactie, fotograaf, cameraman en andere geïnteresseerden. Hoe ontwikkelen wij aan het platform?

Hier worden de laatste ontwikkelingen uitgelegd om je op de hoogte te houden van aanpassingen en nieuwe functionaliteit die zijn gebouwd.